ALGEMENE VOORWAARDEN THE INTERIOR CLUB
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van maart 2024.
Artikel 1: DEFINITES
De onderstaande met hoofdletter geschreven definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
a. Opdrachtnemer:
b. Opdrachtgever:
c. Overeenkomst:
d. Algemene Voorwaarden:
The Interior Club, ingeschreven in het handelsregister van de KvK onder nummer 6417730, kantoorhoudende aan de Zwollestraat 5 te Oldenzaal; de
opdrachtgever die - al dan niet handelend in uitoefening van beroep of bedrijf - een Overeenkomst aangaat met Opdrachtnemer;
iedere overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, van welke overeenkomst de Algemene Voorwaarden integraal onderdeel uitmaken.
de onderhavige Algemene Voorwaarden.
Artikel 2: TOEPASSELIJKHEID ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever en maken deel uit van alle met
Opdrachtnemer gesloten Overeenkomsten.
2. Op afwijkende en/of aanvullende bedingen en/of eigen voorwaarden kan door Opdrachtgever slechts een beroep worden gedaan, indien en voor zover deze door Opdrachtnemer
uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard. Eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing.
3. Opdrachtgever met wie eenmaal op de onderhavige voorwaarden is gecontracteerd, stemt in met toepasselijkheid van deze voorwaarden op alle latere overeenkomsten tussen
Opdrachtnemer en deze Opdrachtgever.
4. De ongeldigheid van één of meer van de bedingen in deze algemene voorwaarden laat de geldigheid van alle andere bedingen onverlet. Blijkt een beding in deze algemene
voorwaarden om enigerlei reden ongeldig, dan worden partijen geacht een geldig vervangend beding overeen te zijn gekomen dat het ongeldige beding naar strekking en reikwijdt zoveel mogelijk benadert.
Artikel 3: OFFERTES, AANBIEDINGEN
1. Alle aanbiedingen, prijsopgaven, kostenbegrotingen e.d. van Opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders heeft aangegeven.
2. Alle door Opdrachtnemer verstrekte informatie en/of specificaties gelden steeds bij benadering, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is aangegeven.
3. Indien een aanbieding van Opdrachtnemer niet binnen 14 dagen (of, voor zover daarvan sprake is, de in die aanbieding expliciet aangegeven – andersluidende – periode) door een
schriftelijke opdracht of een opdracht per e-mail is gevolgd en door Opdrachtnemer is bevestigd, is de aanbieding komen te vervallen.
4. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om aanvragen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
5. Bijkomende werkzaamheden die niet genoemd zijn in de offerte vallen niet onder de afgesproken prijs. Als de Opdrachtgever deze wel verlangt, kan dit prijsverhogend werken.
Artikel 4: PRIJS
1. De overeengekomen prijs is inclusief BTW en eventuele andere heffingen van overheidswege, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
2. Opdrachtnemer heeft het recht om gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te verlangen.
3. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer een of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging
van de kosten van materialen, halffabricaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, stijging van lonen, van werkgeverslasten,
sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheids-heffingen op grondstoffen, energie of
reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.
4. Prijzen gelden in euro’s, tenzij in andere valuta uitgedrukt.
Artikel 5: BETALINGSCONDITIES
1. Tenzij anders is overeengekomen, dient Opdrachtgever het krachtens de Overeenkomst verschuldigde bedrag – al dan niet in delen – te betalen binnen 14 dagen na factuurdatum,
zonder dat Opdrachtgever een beroep toekomt op verrekening en/of opschorting.
2. Bij niet tijdige betaling als bedoeld in lid 1 is Opdrachtgever in verzuim zonder dat een ingebrekestelling door Opdrachtnemer is vereist.
3. Opdrachtgever is te allen tijde gehouden op het eerste verzoek van Opdrachtnemer zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de Overeenkomst aan Opdrachtnemer te
betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn, dat de vordering met de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is. Een eventueel later
onvoldoende geworden zekerheid zal op eerste verzoek van Opdrachtnemer tot een voldoende zekerheid aangevuld dienen te worden.
4. Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt als bedoeld in lid 1 van dit artikel, is hij de wettelijke rente verschuldigd (waarbij geldt dat een gedeelte van de maand als een hele maand wordt
aangemerkt), de buitengerechtelijke incassokosten van 15% over de openstaande hoofdsom met een minimum van € 350,-alsmede de werkelijke gerechtelijke incassokosten, daaronder
begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en/of incassobureaus.
Artikel 6: UITVOERING WERK
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is Opdrachtgever verplicht te zorgen:
a. dat de plaats, waar de te monteren goederen, materialen en/of gereedschappen opgeborgen moeten worden of waar de aflevering moet geschieden, zodanig is, dat beschadiging, in
welke vorm en op welke wijze dan ook, of ontvreemding niet zal kunnen plaatsvinden;
b. dat de toegang tot de plaats, waar de aflevering en/of montage moet geschieden, onbelemmerd en toereikend is en voorts alle medewerking verleend wordt om een vlotte aflevering,
montage en/of afwerking mogelijk te doen zijn;
c. dat, indien een takel, lift of een ander transportmiddel gebruikt moet worden, deze met bediening door en voor rekening van de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld. Het te
gebruiken instrument dient te voldoen aan de op het moment van gebruikt geldende overheidsvoorschriften. Schade daarbij ontstaan is voor rekening van Opdrachtgever, tenzij schuld
van de zijde van de Opdrachtnemer komt vast te staan;
d. dat (onder)vloeren vrij zijn van kalk-, cement- en vuilresten en van losse gedeelten, zo nodig, volledig vlak en waterpas zijn en bezemschoon ter beschikking worden gesteld;
e. dat in de ruimte, waarin gewerkt moet worden, is gezorgd voor elektriciteit, lucht, water en zo nodig verwarming;
f. dat, indien ook anderen in de betreffende ruimte werkzaamheden moeten verrichten, die werkzaamheden zijn beëindigd voordat de Opdrachtnemer zijn werkzaamheden aanvangt,
zodat deze aldaar onbelemmerd zijn arbeid kan verrichten;
g. dat, in het geval van verbouwingswerkzaamheden en/of vernieuwing van het interieur, de bedrijfsruimte gedurende het verrichten van de werkzaamheden voor het publiek gesloten is.
Artikel 7: INSCHAKELEN DERDEN
1. Opdrachtnemer is gerechtigd (al dan niet een deel van) de uit te voeren werkzaamheden te laten uitvoeren door haar in te schakelen derden.
Artikel 8: MATERIALEN
1. Tenzij anders is overeengekomen wordt van de materialen de normale handelskwaliteit geleverd en verwerkt.
2. Geringe afwijkingen in kwaliteit, kleur, hardheid, dikte enz., geven geen reden tot afkeuring. Bij de beoordeling of een levering buiten de toelaatbare grenzen afwijkt, moet een
gemiddelde uit het werk worden genomen.
Artikel 9: OVERMACHT
1. Tekortkomingen van Opdrachtnemer in de nakoming van de Overeenkomst kunnen niet aan haar worden toegerekend, indien zij niet te wijten zijn aan haar schuld, noch krachtens de
geldende wet- en regelgeving.
2. Tekortkomingen van Opdrachtnemer in de nakoming van de Overeenkomst ten gevolge van oorlog, mobilisatie, onlusten, pandemieën, overstroming, gesloten scheepvaart, andere
stremmingen in het (openbaar) vervoer, storingen of uitval van digitaal netwerk en/of telefonie, stagnatie in, respectievelijk beperking of stopzetting van de levering door openbare
nutsbedrijven, gebrek aan gas, aardolieproducten of andere middelen tot energieopwekking, pandemieën, brand, machinebreuk en andere ongevallen, stakingen, uitsluitingen, acties van
vakbonden, uitvoerbeperkingen, andere maatregelen van overheidswege, niet- levering van noodzakelijke materialen en halffabricaten door derden, opzet of grove schuld van
hulppersonen en andere soortgelijke omstandigheden, worden aangemerkt als niet aan Opdrachtnemer toe te rekenen en geven Opdrachtgever geen recht tot ontbinding van de
Overeenkomst of tot schadevergoeding.
3. Indien een overmachtsituatie langer dan vier maanden duurt, heeft elk der partijen het recht om de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Hetgeen reeds op grond van de
Overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.
Artikel 10: AANSPRAKELIJKHEID
1. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige
informatie. Opdrachtnemer is tevens niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die ontstaat doordat of nadat Opdrachtgever het werk heeft opgeleverd, na oplevering in gebruik
heeft genomen.
2. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade:
(i) indien deze schade valt onder de dekking van haar aansprakelijkheidsverzekering en wel tot het bedrag dat door haar verzekering wordt uitgekeerd te vermeerderen met het eigen
risico dan wel;
(ii) indien er sprake is van opzet of grove schuld van haar zijde.
3. Indien er (i) geen sprake is van opzet of grove schuld dan wel (ii) de verzekering niet uitkeert, en er toch sprake is van aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, dan is deze
aansprakelijkheid beperkt tot enkel directe schade (waarbij aansprakelijkheid voor indirecte schade uitdrukkelijk wordt uitgesloten) met een maximum van € 25.000,- of (indien de
factuurwaarde van de Overeenkomst lager is dan voornoemd bedrag) de koopsom uit de Overeenkomst.
4. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door (een tekortkoming of onrechtmatig handelen/nalaten van) uitvoerende partijen en/of toeleveranciers, waaronder
tevens begrepen het personeel van die dienstverleners en/of toeleveranciers, die Opdrachtnemer in verband met of ten behoeve van de uitvoering van – een onderdeel van – de
Overeenkomst heeft ingeschakeld.
5. Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden, uit welke hoofde dan ook, die Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer heeft dienen binnen 12 maanden na het moment waarop
Opdrachtgever hiermee bekend werd of redelijkerwijze had kunnen zijn, schriftelijk door Opdrachtnemer te zijn ontvangen, bij gebreke waarvan iedere (rechts)vordering komt te vervallen.
Artikel 11: TOEPASSELIJK RECHT
1. Op alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen zullen, behoudens in geval uitdrukkelijk anders is overeengekomen, uitsluitend kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Overijssel, Locatie
Almelo.
3. Bij enig verschil van opvatting tussen partijen over de inhoud en/of strekking van deze Algemene Voorwaarden prevaleert en is bindend de Nederlandstalige versie van deze Algemene Voorwaarden.